Joulun odotuksen tunnelmaa...

Joulun odotuksen tunnelmaa...

tiistai 20. marraskuuta 2012

2012-11-20 Mökki-tehtaassa...

Meillä ei ole muutamaan vuoteen leivottu piparkakkuja, mutta nyt Salaisen Jouluystäväni innoittamana päätin leipoa Mökin keittiössä-pipareita :) Taikinaksi valittiin valmistaikina, mutta jaan silti mielelläni teidän kanssanne taikinareseptin, jonka olen aikoinani ominut yläasteen köksäntunneilta :) sillä eiköhän se taida olla jo luovutus-ikäinen ;)






Tällä kertaa pipareiden teko ei mene ihan perinteiden mukaan, sillä yleensä perheemme perinne on ollut, että piparkakut tehdään itsenäisyyspäivänä, mutta tänä vuonna leipojat ovat silloin Wienissä, joten piparit paistettiin jo marraskuun puolella...tosin toinen perinne piti: minä leivoin ja äitini paistoi ;) Jotenkaan minun temperamentilla niitä ei paisteta!





JOULUPIPARKAKUT
2 dl siirappia
3 dl sokeria
250 g margariinia
4 tl kanelia
2 tl inkivääriä
1 tl neilikkaa

Mittaa ainekset kattilaan ja kiehauta seos. Anna seoksen jäähtyä. Olen vienyt kannellisen kattilan milloin kylmään vesialtaaseen, milloin lumihankeen :)

2 kpl kananmunaa
4 tl soodaa
10 dl vehnäjauhoja

Lisää jäähtyneeseen seokseen kaksi kananmunaa ja pieneen määrään jauhoja sekoitettu sooda. Lisää lopuksi loput vehnäjauhot ja sekoita taikina tasaiseksi. Laita taikina jääkaappiin vetäytymään seuraavaan päivään.

Leivo seuraavana päivänä piparkakut ja paista ne 200 asteisessa uunissa kauniin ruskeiksi. Älkääkä kysykö, kuinka kauan ne ovat uunissa, sillä olen ulkoistanut paistamisen ;)  Taisi mennä minun uunissa tänään sellaiset viisi minuuttia :)



Tuossa "mökki-maalaamossa" ei ollut töissä ihan se taiteellisin maalari, mutta kunhan nyt kokeilin ;)


PS. Yhtään pellillistä ei palanut :D

PPS. Johtui ehkä piparkakuista, mut alkoi tontuttaa ;)

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti